جمع آوری جدید گونه های نادر جنس veronica در ایران

نویسندگان

شهریار سعیدی مهرورز

احمد قهرمان

مصطفی اسدی

چکیده

گونه های veronica avromanica و v. magna به عنوان گونه های نادری از ایران گزارش می شوند. گونه اولی از درخت زار بازی در گردنه حیران در فاصله بین آستارا و اردبیل جمع آوری گردیده و گونه دومی از نزدیکی دیواندره روی شیب های صخره با پوشش گیاهی تنک جمع آوری شده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جمع‌آوری جدید گونه‌های نادر جنس Veronica در ایران

گونه‌های Veronica avromanica و V. magna به عنوان گونه‌های نادری از ایران گزارش می‌شوند. گونه اولی از درخت‌زار بازی در گردنه حیران در فاصله بین آستارا و اردبیل جمع‌آوری گردیده و گونه دومی از نزدیکی دیواندره روی شیب های صخره با پوشش گیاهی تنک جمع‌آوری شده است.

متن کامل

معرفی دو گونه جدید و یک گونه نادر از جنس کوزینیا ( بخش Cynaroideae ) از ایران

گونه‌های Cousinia parsana و C. Shebliensis به ترتیب از ارتفاعات الوند‌ (همدان) و گردنه شبلی (نزدیک‌تبریز) به عنوان گونه‌های جدید شرح داده می‌شوند. گونه اول نزدیک به گونه C. elwendensis Bornm. است ولی در تعداد گل، طول جام، تعداد براکته و بعضی صفات دیگر از آن جدا می‌شود. گونه دوم با C. gilliatii Rech. f. قرابت دارد ولی در صفاتی چون فقدان پوشش کرکی سفید رنگ، تعداد گل، اندازه براکته‌ها و برگشته بود...

متن کامل

گونه های جدید جنس Acantholimon از تیره Plumbaginaceae در ایران

گونه Acantholimon albocalycinum از جنوب شرق ایران شرح داده می‌شود. این گونه متعلق به بخش Glumaria  است و با داشتن کاسه سفید متما یز می‌گردد. گونه جدید با گونه  Acantholimon subulatum  قرابت دارد و با آن مقایسه می‌شود. گونهAcantholimon kermanense  از استان کرمان شرح داده می شود. این گونه از بخش Acantholimon   است و با گونه‌های A. chrysostegium  و A. mirtadzadinii و A. hyalinumقرابت دارد و با آنه...

متن کامل

گزارش یک جمع آوری جدید از غرب ایران

گونهAcer tataricum   به عنوان گزارش جدید از غرب ایران معرفی می شود. نمونه گونه مذکور از جنگلهای منطقه بانه به طرف سردشت روستای کانی برد جمع اوری شده است.

متن کامل

گونه جدید از جنس گون از ایران

نمونه‌های جمع‌آوری شده هرباریوم مرکزی ایران نامگذاری شدند. از میان نمونه‌های جمع‌آوری شده گونه A. mehranensis  به عنوان گونه جدید شرح داده می‌شود. گونه‌ جدید به همراه دیاگنوز، شرح و تصویر کامل گیاه ارائه می‌شود و با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه گردیده است. نمونه تیپ در هرباریوم مرکزی ایران نگهداری می شود.  

متن کامل

گزارش گونه جدید از جنس Psychrogetonاز ایران

گونة‌ Psychrogeton cabulicus که از استان خراسان جمع‌آوری شده است، برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردد. این گونه با گونه مجاور خود Psychrogeton andryaloidesمقایسه گردیده است. نمونة مورد نظر از شمال غربی خراسان جمع‌آوری شده و در هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می‌گردد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله گیاهشناسی ایران

ناشر: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

ISSN 1029-788X

دوره 9

شماره 2 2002

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023